Anunțul dimineții de la UE pentru șoferi: vizează toate mașinile pe benzină și motorină.

de: Alexandru Puiu
09 07. 2021

Mașinile pe benzină sau motorină nu vor mai exista în viitorul apropiat. Se vehiculează de mult timp dispariția lor, iar mai mulți producători au făcut deja anunțul referitor la tranziția către electrice sau hibride, dar acum avem și confirmarea UE.

Comisia Europeană a propus în această săptămână reducerea la zero a emisiilor de dioxid de carbon a vehiculelor noi în următorul deceniu. Aceasta este doar una dintre măsurile pentru protecția mediului înconjurător care, pe termen lung, ar trebui să faciliteze combaterea schimbărilor climatice și, cu un pic de noroc, să materializeze în proporție de 100% pactul verde european.

Conform mai multor surse citate joi de AFP, Comisia Europeană are în vedere eliminarea completă a emisiilor auto începând din anul 2035, informează Agerpres. Cum vehiculele electrice sunt singurele care satisfac această exigenţă, ele vor deveni astfel singurele autorizate la comercializare pe piaţa autoturismelor noi.

Pe raza blocului comunitar, le-a fost impus încă de anul trecut producătorilor auto un plafon mediu de 95 de grame de CO2 pe kilometru, care va fi diminuat treptat până la 0 în 2035. Acest detaliu compensează o altă lovitură adusă industriei auto. Este vorba de impunerea, până în 2027, la normele de poluare foarte restrictive pentru motoarele termice.

Partea bună este că și publicul se adaptează destul de rapid la noua direcție din domeniul auto. Pe o piaţă care la nivel global a regresat din cauza pandemiei, vânzarea maşinilor electrice avansează puternic. Acestea au reprezentat 8% din înmatriculări în Europa Occidentală în primele cinci luni ale acestui an, respectiv circa 356.000 de vehicule, mai multe decât în întreg anul 2019.

Nu mai rămâne decât ca Bruxellesul să instituie măsuri de sprijin pentru dezvoltarea bornelor de reîncărcare, „suntem deschişi unor reduceri suplimentare de CO2 în 2030”, a declarat recent Oliver Zipse, preşedintele Asociaţiei europene a constructorilor auto (ACEA). Cel mai mare nivel de reticență legat de îmbrățișarea mașinilor electrice ține de sursa de încărcare mai mult sau mai puțin rapidă, iar această problemă este prima care ar trebui soluționată.

„O maşină are în general o durată de viaţă de 15 ani. Dacă vrem să avem un transport complet lipsit de emisii de carbon în 2050, atunci ar trebui ca ultima maşină cu motor termic să fie vândută cel mai târziu în 2035”, estimează Diane Strauss, membră a ONG-ului Transport şi Mediu din Franţa.

Sfârşitul motoarelor cu combustie în „2035 este un bun compromis între 2030, care ar fi prea devreme pe plan industrial şi social, şi 2040, care ar fi prea târziu pe plan climatic”, remarcă preşedintele Comisiei de Mediu din Parlamentul European, Pascal Canfin.